top of page

Loopt het op school niet helemaal zoals je wilt?

Zit je niet zo lekker in je vel?

Ik ben er om te helpen. 

Neem gerust een kijkje op mijn website. Misschien is dit precies waar je naar op zoek bent!

Misschien merk je dat ondanks je inzet op school, de resultaten tegenvallen. Misschien zie je het zelfs helemaal niet meer zitten en vind je het lastig om gemotiveerd te blijven en ontbreekt het je aan het gevoel van nut en noodzaak. Het kan ook zijn dat je moeite hebt om goed met je klasgenoten of vrienden op te schieten, en je soms onbegrepen voelt door hen of je leraren.

 

In de praktijk komt dit vooral voor bij jongeren met uitdagingen op het gebied van neurodiversiteit, waaronder jongeren met of zonder diagnose zoals dyslexie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid of hooggevoeligheid.

 

Je kunt hier meer lezen over neurodiversiteit.

 

In mijn rol als pedagoog, coach voor neurodiversiteit en hoogsensitiviteit bied ik begeleiding aan voor situaties waarin je dreigt vast te lopen in je persoonlijke ontwikkeling of het onderwijs.

Waar kan ik je bij helpen?

Coaching jongeren & jongvolwassenen

Komt dit je bekend voor?

  • je voelt je niet echt goed en misschien begrijp je niet helemaal waarom

  • zowel thuis als op school gaan dingen niet zoals je zou willen

  • je hebt het gevoel dat anderen je niet echt begrijpen

  • twijfels en een gebrek aan zelfvertrouwen maken het soms moeilijk, en dit kan zich zelfs uiten in ongewenste boosheid.

  • het is lastig om de juiste manier van studeren te vinden

  • je kunt je maar moeilijk concentreren

  • het is een uitdaging om gemotiveerd te raken of te blijven

  • je maakt je veel zorgen en/of slaapt slecht

Misschien is er sprake of een vermoeden van dyslexie, hooggevoeligheid, ADHD, hoogbegaafdheid of autisme.

 

Je weet dat je het kan, je werkt er hard voor (in je hoofd bezig zijn met school is ook hard werken en gaan vaak vele uren in zitten), maar dit is niet altijd zichtbaar in je cijfers.

Je wilt het graag anders, maar je weet niet precies hoe je dit moet aanpakken.

Laat mij je dan helpen met je uitdagingen om te gaan en je beter te laten voelen.

“HET GAAT ER NIET OM OF JE DE BESTE BENT, HET GAAT EROM OF JE BETER BENT DAN GISTEREN”

Jongerenpagina - jongeren

Coaching faalangst

Merk je dat je onder (hevige) stress of spanning komt te staan bij een toets, presentatie, de overgang naar een nieuwe klas of het schrijven van een werkstuk?

Vallen de resultaten op school tegen? En is niet (altijd) duidelijk wat de oorzaak hiervan is, maar frustratie, vermoeidheid en faalangst nemen de overhand?

Laat mij je dan helpen.

Hier zijn enkele dingen waar je je wellicht in herkent:

  • het moeilijk vinden om te stoppen met leren

  • schooltaken proberen te vermijden of uitstellen

  • weerstand ervaren tegen sociale situaties

  • stress of black-outs ervaren tijdens beoordelingen, zowel in sport als op school

  • uitspreken van negatieve opmerkingen over jezelf of anderen

  • gevoelig zijn voor kritiek

  • het lastig vinden om “nee” te zeggen

  • twijfelen om vragen te stellen of juist overmatig veel vragen stellen over nieuwe lesstof

  • perfectionistisch zijn (bang om fouten te maken)

“FOUTEN MAKEN IS EEN ANDER WOORD VOOR GROEIEN”

Jongerenpagina - faalangst

Coaching hoogsensitiviteit

Je merkt dat je (vooral meisjes kunnen dit herkennen) jezelf gaat aanpassen aan anderen en daarin jezelf verliest.

Voor de buitenwereld lijk je in de groep op te gaan, maar je voelt je eigenlijk anders.

Sociale interactie met leeftijdsgenoten of volwassenen kan lastig voor je zijn.

Veranderingen of onverwachte gebeurtenissen kunnen moeilijk voor je zijn.

Misschien spreek je minder vaak af met vrienden na school dan voorheen.

Je merkt dat de stemming van anderen invloed op jou heeft.

Je raakt (snel) overprikkeld en hebt regelmatig een vol hoofd.

  • bent zorgzaam

  • hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel

  • hebt liefde voor dieren en de natuur

  • hebt een goed gevoel voor humor

  • bent empathisch

  • hebt talent voor tekenen en het verzinnen van verhalen

  • hebt sportieve vaardigheden

  • ziet snel wanneer anderen een ‘masker’ dragen en zich anders voordoen dan ze werkelijk voelen of zijn

Graag zou je meer innerlijke rust en plezier in het leven en op school hebben, en alles wat daarbij hoort.

Ik ben hier om je daarbij te ondersteunen.

Jij

“Ik weet wat het is om je anders te voelen”

Jongerenpagina - hoogsensitiviteit

Coaching dyslexie, AD(H)D, hoogbegaafdheid & autisme

Ervaar jij uitdagingen met:

  • het reproduceren van informatie, zoals het letterlijk onthouden én opschrijven (bij een toets) van wat in je boek staat?

  • het helder formuleren van je mening of antwoord op een vraag, ook al weet je het antwoord?

  • het samenvatten van informatie uit je leerboek?

  • het netjes houden van je bureau?

  • duidelijk overbrengen aan anderen wat je bedoelt?

  • het volgen van je planning?

Heb jij soms het gevoel dat

  • je weet dat je het kunt, hard werkt, maar dit niet altijd zichtbaar is aan je cijfers?

  • je docenten je niet begrijpen (en jij hen niet ;)

  • anderen je mogelijk als dom of lui zien?

  • je enorm je best doet om fouten te vermijden

Het kan zijn dat jij een conceptuele denker bent. Mensen met eigenschappen zoals dyslexie, ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, autisme en hooggevoeligheid zijn vaak conceptuele denkers. Deze denkstijl brengt diverse vele unieke talenten en kwaliteiten met zich mee.

  • rijke fantasie

  • gevoel voor humor

  • snel zien van (nieuwe) oplossingen

  • snel kunnen wisselen tussen verschillende taken

  • goed in het herkennen van oorzaak en gevolg

  • sterk rechtvaardigheidsgevoel

  • creatief op diverse manieren

  • sterk beeldend vermogen

  • goed analytisch vermogen*

*het snel leggen van verbanden tussen verzamelde informatie om complexe situaties te begrijpen en problemen op te lossen. Ook kun je snel hoofd- en bijzaken onderscheiden.

Ontwikkelen vanuit je talenten en kwaliteiten

Jongerenpagina - ADHD

Meer Inzicht in LeerStrategieën onderzoek

​Wat is het MILS-onderzoek?

 

_____

MILS betekent: Meer Inzicht in LeerStrategieën. Het is een korte computertest en een gesprek van ruim een uur. Na dit onderzoek weet je hoe je het best kunt leren. Je weet hoe jij informatie verwerkt. En als je dat weet, weet je hoe je het best je huiswerk kunt maken. Ook kom je erachter hoe je het meest kunt opsteken in de les. En hoe je je het best kunt voorbereiden op een toets.

Hoe werkt het?

______

  • Ik leg alles goed uit en jij begint met het computerprogramma. Je krijgt steeds twee situaties te zien waarbij je moet lezen, luisteren, kijken enzovoort. Jij kiest wat het meest bij jou past. Dit onderzoek duurt ongeveer een kwartier. Als je ouders willen, kunnen zij ook de MILS invullen en kijken hoe zij leren. Het is voor hen vaak leuk en helpend om te zien welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen jullie.

  • Na het doen van de MILS praten we na over het onderzoek, met je ouders erbij.

  • We bespreken welke manier van leren bij jou past. Ook geven we tips over hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een sta tafel, als je beter staand dan zittend leert. Of we leren je met speciale apps te werken. Voor leerlingen die graag leren door te luisteren zijn er bijvoorbeeld handige apps die de tekst scannen en voorlezen. 

​Wat levert dit onderzoek jou op?

 

 

• leren kost jou minder tijd

• leren wordt leuker

• je krijgt meer zelfvertrouwen

• je weet hoe je het leren moet aanpakken

• je ouders en leraren begrijpen je beter

• vaak gaat het na het onderzoek beter op school ‘De tips die ik      heb gekregen passen bij mij.’

Welke leervoorkeuren zijn er?

 

 

Na het onderzoek weet je op welke manier jij de leerstof het makkelijkst onthoudt:

  • woordslim: leer jij het best door te lezen?

  • luisterslim: leer jij het best door te luisteren?

  • beeldslim: leer jij het best door het zien van beelden?

  • samen leren: hoe graag leer jij samen met iemand?

 

En we kijken ook naar jouw leervoorkeuren bij:

  • stappen denken: hoe wil je het materiaal aangeboden krijgen? In grote of in kleinere stappen?

  • beweging: hoe lang kun je stil zitten en leren?

Hallo, ik ben Marleen.

Ik ben 48 jaar oud en getrouwd met James. Samen hebben wij twee (conceptueel denkende) tieners, een zoon van 14 en een dochter van 16 jaar oud. Ik ben opgegroeid in Breda en woon hier nog steeds met veel plezier.

 

Voor ik mijn eigen praktijk startte, werkte ik lange tijd in het onderwijs. Daar begeleidde ik leerlingen die moeite hadden met hun persoonlijke ontwikkeling of schoolwerk, en gaf ik trainingen om faalangst te verminderen en te leren plannen & organiseren. Ook gaf ik Engelse les.

 

Waar ik echt enthousiast van word, is het begeleiden van jongeren en hen helpen om sterker in hun schoenen te staan en met meer plezier door het leven te gaan.

 

Mede door mijn nieuwsgierigheid naar wie jij bent, ontdekken we samen hoe dingen voor jou werken, wat jouw talenten en kwaliteiten zijn. Wat goed werkt, moet je vooral behouden, en wat niet werkt, kan ik je helpen om anders aan te pakken.

 

Wil je nog meer over mij weten? Je mag altijd alles aan me vragen (meestal geef ik wel een antwoord ;) en ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten in mijn praktijk. Misschien tot binnenkort!

bottom of page