Hi, ik ben Marleen.
Met meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs, waarin ik diverse rollen heb vervuld zoals pedagoog, mentor, faalangstreductietrainer, trainer plannen & organiseren, leerlingbegeleider, docent Engels, ben ik veel leerlingen tegengekomen die potentieel hadden maar toch niet de resultaten behaalden die ze zouden moeten kunnen bereiken. Dit deed me afvragen: waar gaat er iets mis? Waarom slaagden we er als ervaren docententeam niet in om het beste uit deze leerlingen te halen?
Toen mijn oudste dochter naar de middelbare school ging (zonder diagnose) liep ze al snel vast. Omdat ik dagelijks naast haar zat terwijl ze studeerde, merkte ik dat haar manier van leren en verwerken van de lesstof anders verliep dan je zou verwachten van iemand zonder diagnose. We besloten haar te laten testen en het bleek inderdaad dat er meer aan de hand was.
Dit bracht me tot een diepere zoektocht. Wat ontbreekt er of zien we over het hoofd in het onderwijs? Natuurlijk is er steeds meer aandacht voor onderpresterende, hoogbegaafde leerlingen, passend onderwijs enzovoort. Maar er blijft nog steeds een grote groep leerlingen die worstelt, uitvalt of te maken heeft met faalangst.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik in contact met Dynamika en vielen de puzzelstukjes op hun plek.
Vanwege de diverse manieren waarop informatie wordt verwerkt (neurodiversiteit), krijgen kinderen die informatie anders verwerken dan hoe het voornamelijk in het onderwijs wordt aangeboden, vaak van jongs af aan onbedoeld te horen dat hun antwoorden 'niet juist' zijn. Dit legt vaak al de basis voor stress en faalangst.
Mijn doel is om zoveel mogelijk jongeren bewust te maken van de waarde van neurodiversiteit en hen te ondersteunen bij het succesvol navigeren binnen het traditionele onderwijssysteem. In onze samenleving hebben we alle vormen van intelligentie nodig, niet alleen die welke op school worden gevraagd en beoordeeld.
Marleen
Mijn missie, visie en kernwaarden
Missie
Mijn missie is om jongeren die vastlopen op school en/of in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij neurodiversiteit een rol speelt, te ondersteunen zodat ze weer vooruit kunnen.
Visie
Mijn visie is gebaseerd op het idee dat door samen de unieke talenten, kwaliteiten en uitdagingen van de jongere te ontdekken, jongeren kunnen leren deze talenten en kwaliteiten in te zetten om hun uitdagingen aan te gaan.
Kernwaarden
Mijn vier onmisbare kernwaarden voor het begeleiden van jongeren zijn:
Klik om te vergroten
Opleidingen / trainingen
-
MILS coach, Meer Inzicht in LeerStrategieën, Bureau van Bodegom, Leidschendam, i.o.
-
Verbindende communicatie en kinderen, tientjes academie, Breda, november 2023
-
Verdieping 1 Verbindende Communicatie, tientjes academie, Breda, december 2023
-
Brainblocks, sept -dec 2023
-
Basis-training Verbindende Communicatie, tientjes academie, Breda, november 2023
-
EFT (Emotional Freedom Techniques), Bivt, september 2023
-
Coach leermethode ‘Ik leer anders’, Opleidingscentrum 'Ik leer anders', Agnes Oosterveen-Hess, april 2023
-
Coach voor neurodiversiteit en conceptueel denkers, Dynamika, Sjan Verhoeven, Amsterdam, 2022
-
Kernopleiding HSK, Hoog Sensitief Kind, Hoogsensitief.nl, Esther Bergsma, Zwolle, 2022
-
Training automutilatie en suïcide, Vloed en Eb, 2022
-
Gecertificeerd ‘Ik leer leren’ trainer, Centrum Tea Adema, 2020
-
Post HBO registeropleiding Synergetisch Coach, Osmo Consult Utrecht, 2017-2019
-
Pedagogiek HBO, Fontys, Tilburg, 2005-2007
-
Lerarenopleiding Engels, Fontys,Tilburg, 1995-1999
In de Media
-
Inspiratiesessie Bredagora - 15 mei 2024
-
Artikel op Omroep Brabant - 18 augustus 2024
"Zo bereid je kinderen het beste voor op school na de zomervakantie"